اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین فارس‌من| همزمان با سفر مدیرکل آژانس؛ مطالبات مردم از دیپلمات‌های هسته‌ای چیست؟

همزمان با حضور مدیرکل آژانس اتمی در ایران زمزمه‌هایی از زیاده خواهی غرب شنیده می‌شود. به همین مناسبت به بررسی مطالبات شما از دیپلمات‌های هسته‌ای کشور در فارس‌من می‌پردازیم.

ذره‌بین فارس‌من| همزمان با سفر مدیرکل آژانس؛ مطالبات مردم از دیپلمات‌های هسته‌ای چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ نزدیک به دو دهه از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی می‌گذرد. مذاکراتی که برهه‌ای مهم از تاریخ پس از انقلاب را به خود اختصاص می‌دهد.در روزهای اخیر همزمان با حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران زمزمه هایی مبنی بر زیاده خواهی‌های مجدد غرب شنیده می‌شود.

 

غربی‌ها این بار آن‌طور که آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته، درخواست نظارت بر دو مکان جدید از سایت‌های ایران را دارند. نظارتی که خارج از عرف و در تناقض با توافقات قبلی چون مذاکرات ایران و ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ است. به همین مناسبت در ذره‌بین این هفته به بررسی مطالبات شما از دیپلمات‌های هسته‌ای کشور در فارس‌من می‌پردازیم؛

 

نخست|استمرار مسیر هسته‌ای؛ ایران به‌قدرت صلح‌آمیز هسته‌ای بدل شود
تجربه‌ی تاریخی دو دهه‌ی گذشته این مسئله را به خوبی تایید می‌کند که هرگاه کشور ما در برابر زیاده خواهی‌های غرب با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و حمایت مردمی، گزینه‌ی مقاومت را انتخاب کرده در نهایت به پیروزی و موفقیت رسیده است. اما بالعکس هرگاه مسیر وادادگی و ضعف را طی کرده‌ایم در نهایت نه تنها به مطلوب خودمان نرسیده‌ایم بلکه طرف غربی نیز زیاده‌خواهی‌هایش بیشتر شده است.

این مسئله نیز در سوژه‌های شما در فارس‌من دیده می‌شود. مخاطبین فارس‌من معتقدند: «همانطور که در قرآن آمده مسلمانان باید در هر حال آماده و بیدار باشند، ما مردم میخواهیم که در برابر آمریکا  ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.»

 

دوم|اعتراض به بازرسان جاسوس
حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در دانشگاه‌های کشور یکی از مسائلی بود که در دو سال گذشته با واکنش‌های منفی دانشجویان و تشکل‌ها همراه شد به خصوص که در پرونده ترور دانشمندان هسته ای سابقه بد آژانس در لو دادن اطلاعات دانشمندان هنوز در اذهان مردم باقی مانده است. 

در فارس‌من نیز مخاطبین به این مسئله واکنش نشان داده و در مطالبه ای مطرح کردند: «اگر قرار باشد نخبگان ما به دلیل به کار بردن تنها یک کلمه با کاربرد مشابه در مقالاتشان در کشور خود تحت بازجویی بازرسان آژانس قرار بگیرند، آنگاه دیگر استقلالی برای کشور باقی می‌ماند؟! این کار با امضای لایحه کاپیتولاسیون چه تفاوتی دارد؟»

 

اوج این اعتراضات نسبت به  بازرسان آژانس بر میگردد به حضور آن ها در دانشگاه شهید بهشتی.حضوری که دو هفته پس از استعفا رئیس دانشکده‌ی هسته‌ای این دانشگاه رخ داد.تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه معتقدند دکتر مینوچهر در اعتراض به حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در این دانشگاه از سمت خود استعفا داده است
 

سوم|تجدیدنظر در روابط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یکی دیگر از سوژه‌هایی که مخاطبین فارس‌من برای ما در هفته‌های گذشته ثبت کرده‌اند درخواست تجدید نظر روابط جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. پس از آن که رافائل گروسی با لابی سنگین صهیونیست‌ها به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی برگزیده شد تعاملات این آژانس با کشور ما دچار تغییرات کاملا جدی شد.

به عنوان مثال آژانس بر خلاف گزارشات قبلی خود در سال ۲۰۱۵ مبنی بر منتفی بودن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر ایران را در نشست دو ماه گذشته‌ی خود متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کرد. سفر اخیرگروسی به ایران هم در همین رابطه است در واقع آژانس در تلاش است با این بهانه‌ی واهی مجدد مجوز بازرسی از دو سایت دیگر ایران حوالی تهران و شهررضا را پیدا کند. 

 

چهارم|یک پیشنهاد؛ دسترسی‌ اروپایی‌ها محدود شود
بعضی از مخاطبین فارس‌من معتقدند سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان باقی مانده در برجام نمی‌خواهند به تعهدات خودشان در برابر ایران عمل کنند و حضور آنها در برجام صرفا برای دستیابی به تاسیسات هسته‌ای ایران و بازرسی از آن‌هاست.

این مخاطبین در کمپین خود راهکار را در کوتاه کردن دست اروپایی‌ها از تاسیسات هسته‌ای کشور و صرفا دادن مجوز بازرسی به کشورهای چین و روسیه می‌دانند.

 

پنجم|چرا باید در برجام بمانیم؟
اردیبهشت ماه ۹۷ بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس رسمی اعلام کرد کشورش از برجام خارج خواهد شد. پس از این اعلام رسمی ترامپ، دولت روحانی نیز می‌توانست از این قرارداد که یکی از طرف‌های اصلی اش آن را کاملا زیر پا گذاشته خارج شود اما ترجیح دولت بر این بود که برجام را با کشورهای اروپایی ادامه دهد. خروج از برجام پرتکرار ترین درخواست شما از مسئولین سیاست‌خارجه در فارس‌من است. مخاطبین  فارس‌من معتقدند حالا که طرف غربی نقض عهد کرده است، ادامه پذیرش محدودیت ها توسط ایران چه توجیهی دارد؟ 

 تجربه‌ی ۷ سال گذشته کشورمان نشان می‌دهد برای اداره‌ی کشور باید تکیه به ظرفیت های داخلی داشت. مذاکره با غرب برای بهبود شرایط اقتصادی کشور ایده‌ای شکست خورده است. این گزاره در اکثر مطالبات ثبت‌شده مردم در فارس من هم دیده می‌شود. باید منتظر ماند و دید دولت در سال پایانی مسئولیت خود تغیر ریل در سیاست گذاری کشور را به نغع مردم انجام می‌دهد یا خیر.

 

گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول